Vitézy Dávid a fővárosi közlekedés teljes átalakulására számít

Oszd meg másokkal!

Desktop
Londoni tervek (fotó: Cycling Weekly)
Londoni tervek (fotó: Cycling Weekly)
Az autós forgalom csökkenésére, a megosztásos közlekedési formák terjedésére, új sávfelosztásra, háromosztatú útvonalak kialakítására lehet számítani a jövőben Budapesten – mondta Vitézy Dávid a Budapesti Corvinus Egyetem Innováció a közlekedésben című konferenciáján.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter arról beszélt, hogy a technológiai feltételek mellett a fogyasztói igények és a politikai folyamatok is befolyásolják a közlekedés jövőjét. Az előbbire a saját tulajdonú autó iránti igény csökkenését, a megosztásra épülő szolgáltatások és üzleti modellek keresletnövekedését említette példaként. Elmondta, hogy a kormány a közösségi közlekedés tervezésénél a vasúti és buszközlekedés mellett a megosztásos közlekedési formákat is figyelembe veszi, de nem tartja megvalósíthatónak a széndioxid-kibocsátás 30 százalékosnál nagyobb mérséklését 2030-ra.

Londoni tervek (fotó: Cycling Weekly)

Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója is kiemelte a megosztásos szolgáltatások jelentőségét, hozzátéve, hogy az ilyen megoldások a városi közlekedést is teljesen átalakíthatják. Vitézy Dávid arra számít, hogy a nyugati nagyvárosok példájára Budapest útjain is szükség lehet új sávfelosztásra, háromosztatú útvonalak kialakítására a kerékpárok és a hamarosan tömegével megjelenő mikromobilitási eszközök – rollerek, kapszulaautók és egyéb elektromos kisjárművek – érdekében.

Hozzátette, hogy a Mol Bubi kerékpármegosztó az eredeti formájában valószínűleg elérte az életciklusa végét, helyét egy dokkoló nélküli rendszernek kell átvennie, és elképzelhető, hogy hamarosan egyre több ilyen szolgáltatás jelenik meg a fővárosban.    

A főigazgató sürgette az autós közlekedés mérséklését, de üdvözölte, hogy a tömegközlekedés fejlesztése mögött teljes az egyetértés. Mint mondta, Budapesten a háború után a belváros minden szabad területét közlekedő és parkoló autókkal töltötték föl, az országos forgalmat a fővároson vezették át, de szerencsére nem valósultak meg a városszövetet szétroncsoló tervek, például a Király utca kiszélesítése a Deák térig autópálya-bekötővé. Az autózás köré épült városok az Egyesült Államokban is fenntarthatatlanok, ezért Budapestnek is olyan forgalomcsökkentő intézkedéseket kell bevezetnie, ahogy London vagy Oslo vezetése tette a közterületi parkolás korlátozásával vagy az új parkolóházak építésének tilalmával a városközpontban – hangsúlyozta Vitézy Dávid.

A tartalom a hirdetés után folytatódik
Desktop, Mobil
Mobil
Mit szólsz hozzá?